Laten we eerlijk zijn: een all-inclusive vakantie is vooral relaxed genieten van alles wat het hotel en de bestemming je te bieden hebben, maar all-inclusive toerisme kan ook voor wat ergernissen zorgen. Liefhebbers van all-inclusive vakanties nemen deze ergernissen voor lief of ervaren ze zelfs niet als ergernis. Voor vakantiegangers die al wat minder fan zijn van all-inclusive vakanties, kunnen de ergernissen ervoor zorgen dat de keuze bij een volgende vakantie misschien niet bij een all-inclusive reis zal vallen.
Bekijk hier de grootste ergernissen die bij all-inclusive vakanties en in all-inclusive hotels voor kunnen komen.
Ken je het spreekwoord “Je ogen zijn groter dan je maag”? Dit heeft niets te maken met de fysieke afmetingen van je ogen of van je maag. Een bezoek aan de opticien is overbodig als men aan jou vraagt of je ogen groter dan je maag zijn. Het is een spreekwoord dat gebruikt wordt om aan te geven dat je zoveel eten opgeschept hebt, dat je het waarschijnlijk niet op zult krijgen. In vrijwel ieder buffetrestaurant van all-inclusive hotels zie je dit gebeuren. Niet door iedereen, maar er zitten altijd gasten tussen die volle borden opscheppen, die meenemen naar hun tafel en uiteindelijk de helft of meer achterlaten als afval.
Het verschikt van hotel tot hotel, maar de kans is redelijk dat het in en rond een all-inclusive hotel vrij druk is. Het all-inclusive concept verleidt de gasten om vooral binnen het resort te blijven, waardoor het tijdens het hoogseizoen erg druk kan worden aan het zwembad, in het zwembad en in de buffetrestaurants.
Het reserveren van ligbedden bij het zwembad of op het strand lijkt bij sommige all-inclusive resorts uitgegroeid te zijn tot de populairste activiteit van de dag. Soms zie je gasten al tijdens de ochtendschemer, voordat het ontbijtbuffet geopend is, zorgvuldig hun handdoeken op ligbedjes wegleggen. Op die manier willen ze hun plekje voor de rest van de dag reserveren. Om het claimgedrag kracht bij te zetten, worden de badlakens vaak begeleid door persoonlijke items zoals tijdschriften, boeken, petjes of kledingstukken.
Het handdoekje leggen wordt als de nummer één ergernis bij all-inclusive hotels gezien. Het fenomeen komt overigens ook bij andere soorten hotels voor. De resorts nemen steeds vaker maatregelen tegen het op deze manier reserveren van bedjes en parasols. Dat doen ze door bijvoorbeeld alle spullen weg te halen die voor tien uur in de ochtend langere tijd onbeheerd op of bij de ligbedjes liggen.
Tijdens de coronapandemie werd vrij snel duidelijk hoe belangrijk hygiëne is en dat de buffetrestaurants in all-inclusive hotels daarin een zwakke schakel blijken te zijn. Opscheplepels die door tientallen ongewassen handen aangeraakt worden, mensen die met diezelfde ongewassen handen in de bakken en schalen met eten grijpen en gasten die ongegeneerd boven het eten niesen of hosten, het zijn situaties die virussen gemakkelijk rond kunnen laten gaan. Tijdens de pandemie werd er nog enigszins rekening gehouden met de hygiëne in de buffetrestaurants, tegenwoordig is de aandacht hiervoor flink verslapt.
Een kenmerk van het all-inclusive toerisme is dat de hotels vaker wat verder van het centrum van een badplaats afgelegen zijn. Sommige all-inclusive resorts liggen ronduit afgelegen. Wil je dan een keer ergens naartoe gaan en je hebt geen huurauto ter beschikking, dan ben je afhankelijk van de bus, de taxi of een andere vorm van openbaar vervoer. Hoe meer afgelegen een hotel ligt, des te groter de kans is dat er geen taxi’s meteen beschikbaar zijn of dat de wachttijd aanzienlijk is. Sommige taxichauffeurs willen je liever niet naar je hotel rijden, vanwege de beperkte kans op een terugrit. Dit geldt vooral voor wat later op de avond. De grotere afstand leidt daarnaast tot hogere taxikosten.
Het ongelimiteerd kunnen bestellen en drinken van drankjes zorgt ervoor dat niet iedereen maat weet te houden. Bij water, koffie, vruchtensappen en frisdranken heeft dit weinig invloed op de gemoedstoestand van de gasten of op de sfeer in het hotel. Met alcoholische dranken is het helaas een ander verhaal. Het all-inclusive concept zorgt dan soms voor een relatief groot aantal gasten dat aangeschoten of zelfs dronken is. Dan kan het zomaar gebeuren dat de swim-up poolbar in een luxe all-inclusive resort al na het middaguur veranderd is in een pisbak met dronken gasten.